تبلیغات
--------------------- -------------
---------- رنگارنگ - سیر ایجاد انگیزه فرهنگ مطالعه (مطالعه‌ی كودكان در سنی 8 و 9 سالگی)

سیر ایجاد انگیزه فرهنگ مطالعه (مطالعه‌ی كودكان در سنی 8 و 9 سالگی)

 

نوع مطلب :دانستنی ها جالب ،آموزش ،

نوشته شده توسط:منصور قاضی

چكیده:
كتاب خواندن كودكان و شیوه‌های معرفی كتاب به آنها، همچنین آشنا نمودن مربی(بزرگسالان) با چگونگی ارضای نیروی كنجكاوی كودكان و نوجوانان امری مهم است: زیرا تلاش برای ایجاد رابطه پایدار ببین كودكان و كتاب فواید ارزشمندی برای آنان و جامعه خواهد داشت.
ما در سراسر جهان شاهد رشد روز افزون دانش و تكنولوژی هستیم. همگام كردن كودكان با جهان متحول امروزی برای داشتن انسانهای آگاه و مطلع، شهروندانی هوشمند و توانا كه جوامع آینده به آنان نیاز دارند از ضروریات است. زیرا آگاه نبودن و بی‌اطلاعی موجب سر در گمی و عقب‌ماندگی خواهد شد و برای رسیدن به تحولات عظیم فرهنگی همیشه باید از نقطه آغازین گام برداشت. 

كلید واژه: مطالعه ، كتاب خواندن، كودكان

- خصوصیات رشد كودكان 8 و 9 سالگی در ارتباط با مطالعه
یكی از دلایل تفكیك كودكان به گروههای سنی وجود شرایط، نیازها، خصوصیات و علایق خاص آنان می‌باشد. درك نكات اساسی و شكل‌دهی به آنها موفقیت در كسب نتایج مثبت را افزایش خواهند داد. توجه خاص به هر دوره سنی در بحث انگیزه مطالعه، شناخت دقیق نیازهای اطلاعاتی كودك، به طور قطع وی را در انتخاب صحیح یاری می‌‌نماید و علاقه‌مندی را بدون اجبار و تحمیل در او افزایش می‌دهد. علاوه بر آگاهی از خصوصیات رشد جسمانی كودك، نیاز داریم از روحیات و ذهنیات كودكان بدانیم. زیرا نوع تفكرات و اندیشه‌ها، درك محیط پیرامون، غلبه بر مشكلات، تجزیه و تحلیل مسائل، وفق دادن خواسته‌ها با توجه به امكانات موجود و شاید صدها نكته دیگری كه هر كودك در سنی مختلف دوران زندگی‌اش دارد. همه برای افرادی كه در توسعه و پیش برد مطالعه و تداوم آن تلاش می‌كنند ضروری باشند. یكی از بهترین شیوه‌ها، دوستی و همراه شدن با كودك در هر سنی است اگر بتوان اعتماد او را جلب نمود به آسانی مسائل و خواسته‌هایش را بازگو خواهد كرد. و این همراهی فكری و ذهنی با كودك ما را در درك نیازهای اساسی وی بخصوص نیاز مطالعاتی یاری می‌نماید.
كودك در این سن به مدت توجه‌اش همچنان افزوده شده و خواندن را به عنوان یك وسیله سرگرمی مطبوع می‌پذیرد در پایان 9 سالگی به مطالعه فراوان روی می‌آورد و زمان معینی را برای مطالعه انتخاب می‌كند، بر این اساس علاوه بر افزایش مهارت بیشتر در مطالعه، به برنامه‌ریزی مناسب نیز روی می‌آورد. در این مرحله می‌توان با راهنمایی‌های صحیح و به موقع او را در تداوم این امر و نظم دهی به روش مناسب خواندن یاری نمود. چون تفاوت سلیقه بین دختر و پسر در این مرحله آشكار می‌شود، لذا به كتابهای فراوان و متنوع نیاز است تا جوابگوی درخواستهای آنان باشند. در این دوره سنی میل به پذیرفته شدن در جمع همسالان برای او بسیار مهم است به گونه‌ای كه حتی انتخاب كتاب توسط او، ممكن است تحت تاثیر رهبر گروه مورد علاقه‌اش انجام گیرد . هر چند سنی است كه به دنبال یافتن ملاكهای خوب و بد است ولی نسبت به انتقاد بسیار حساس می‌باشد. علاقه به گروه و احراز هویت در جمع باعث موفق بودن او در كارهای گروهی و همكاری با دیگران می‌شود. لذا می‌توان جلسات بحثهای گروهی درباره كتابها و تهیه و اجرای نمایشنامه‌ها را ترتیب داد و چون به كتابهای بزرگتر از سنش تمایل نشان می‌دهد، می‌توان كتابهای بزرگتر از سنش تمایل نشان میدهد، می‌توان كتابهای مشكل‌تر برای او خواند یا در خواندن آنها به او كمك كرد. تعداد كتابهای خوانده شده كم‌كم برای او مهم می‌شود و از جمع‌آوری كتاب لذت می‌برد و به دنبال كتابهای خاص و كتاب‌هایی كه كار و سرگرمی خاصی را به او بیاموزد، می‌گردد بهترین زمان برای هدایت كردن و سوق دادن او برای تهیه مناسب‌ترین مواد خواندنی در هر شكل موجود مخصوصاً كتابی می‌باشد(از كلكسیون خوشش می‌آید). از بكار بردن زبان‌های سری و حل معماها و كتابهای اسرار آمیز خوشش می‌آید. ماجراهای تخیلی را به خوبی درك می‌كند. در این سنین، كودكان در پی یافتن پاسخ برای اطلاعات مورد نیازشان هستند و در این راه می‌توان نحوه استفاده از كتابخانه و وسایل آن را به آنها آموخت.
با توجه به این مساله كه سرعت و مهارت خواندن كودك بیشتر می‌شود. دروس علوم پایه و تعلیمات اجتماعی در دبستان، كودك را با كلمات متداول در این رشته‌ها آشنا می‌سازند. برخی صنایع شعری و ادبی و تا حدودی انواع نوشته توجه دارد و نسبت به آنها دید انتقادی پیدا می‌كند. می‌توان با درك صحیح از این توجهات علاقه كودك در جه رهنمون ساختن او به سوی برخی كتاب‌های غیر درسی كه نیازهای مطالعاتی را پاسخ می‌دهند گامی موثرتر در انگیزه خواندن و تداوم آن برداشت. به علت رشد و هماهنگی عضلانی بیشتر، در بازیها و ورزشهای گروهی موفق‌تر می‌شود و در این دوره میل به شركت در جمع، توجه او را به دیگران بیشتر كرده و علاقه او را نسبت به گذشته عمیق‌تر می‌كند و شرح حالها و مردم سرزمینهای ناشناخته و داستانهای پر ماجرا و سریع، لذت بیشتر او را فراهم می‌كنند.
نمونه‌های خواندنی مناسب در این گروه سنی می‌توانند افسانه‌های كوتاه ملل، قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، افسانه‌های كهن، نگهبان چشمه‌، قصه‌های مجید، میوه‌ها و پارچه‌ها( برای دختران) ساختن را شروع كنیم (برای پسران ) دور دنیا در هشتاد روز، بازیهای ورزشی ماهیچه‌ها، و... درباره كتاب خواندن كودكان و شیوه‌های معرفی كتاب به آنان هر چقدر تلاش نماییم و مربی (بزرگسالان) را با چگونگی ارضای نیروی كنجكاوی كودكان و نوجوانان آشنا سازم نمی‌توان ادعا نمود كه دیگر كار تمام خواهد شد چرا كه مطالعه و تداوم آن نیاز به آموزش مستمر و دائمی دارد. با این عمل،‌ طرز تفكر ما نسبت به كتاب، مطالعه و مقامی كه در زندگیمان دارد، روشن می‌شود. این طرز تفكر، بی شك بر روش‌هایی كه در مورد كودكان به كار گرفته می‌شود. این طرز تفكر، بی شك بر روش‌هایی كه در مورد كودكان به كار گرفته می‌شود موثر خواهد بود. باید همیشه با انگیزه و صف ناپذیر در خدمت یاری رساند به خواندن و استمرار آن بود تا جامعه‌ای موفق و همگام با دنیای متحول امروزی داشت. 




 
-------------------------------------------------لینکدونی----------------------------------------------------------------